Aplicacions mòbils que permeten apoderar pacients amb esquizofrènia, trencar barreres d’idioma entre metges i pacients i servir com a eina a educadors socials. Són alguns exemples presentats en un curs sobre noves tecnologies i acció social celebrat aquests dies a Barcelona. Arrels va presentar la seva APP per avisar de persones dormint al carrer.

El mòbil i les TIC al servei de l’eficiència en la intervenció social. Teixint aliances entre sectors públic, privat i tercer sector és el curs organitzat fa uns dies pel Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo Barcelona (CUIMPB) i la Taula del Tercer Sector, en el qual es van presentar vàries aplicacions mòbils vinculades a millores socials.

Entre aquestes aplicacions estava Arrels Localitzador, una APP col·laborativa creada per Arrels perquè la ciutadania Barcelona avisi si veu una persona dormint al carrer. L’eina es va presentar fa dos mesos i ja compta amb més de 1.200 descàrregues i ha rebut més de 1.470 localitzacions. La xifra contrasta amb els 220 avisos que Arrels va rebre durant tot el 2015 a través del localitzador de la nostra pàgina web.

Segons el director d’Arrels, aquestes dades posen de manifest la preocupació que la ciutadania sent davant aquesta problemàtica de les persones sense llar. Per a Busquets, Arrels Localitzador potencia els pilars i la raó de ser d’Arrels: aconseguir que ningú dormi al carrer a través de la sensibilització de la ciutadania i la innovació social.

El curs sobre mòbil i noves tecnologies ha acollit també la presentació d’altres APP, com el projecte m-Resist, una aplicació per millorar el tractament i apoderar els pacients amb esquizofrènia resistent i que va presentar Margarita Hospedales, project manager de TIC-Salut i coordinadora de la iniciativa. També es va presentar Universal Doctor, una aplicació de traducció mèdica amb àudio dissenyada per eliminar les barreres idiomàtiques entre metge i pacient i que ara traurà Refugees Speakers, una aplicació germana i totalment gratuïta que se centra en les diferents llengües parlades pels refugiats.

Esther Subias, coordinadora de projectes tecnopedagògics a l’associació per a joves Teb, va explicar com aquesta fundació ha introduït la tecnologia mòbil a la tasca diària dels educadors socials.

“La responsabilitat social empresarial no ha de consistir en fer aportacions puntuals a una causa, sinó en deixar-se utilitzar per ella”

Totes les entitats van coincidir en la gran capacitat de les TIC per implicar diferents sectors i el conjunt de la ciutadania en les accions socials, i ampliar l’espai i l’abast del tercer sector. En aquest context, també van emfatitzar la importància d’una visió integral de la responsabilitat social empresarial en la qual les empreses es posin al servei de les causes socials a través, per exemple, de l’Open Source.

El director d’Arrels va destacar l’aplicació Arrels Localitzador, creada per l’empresa BaseTIS, com a idea del camí que podria seguir la responsabilitat social empresarial: “L’RSE no ha de quedar-se en una sèrie de contribucions puntuals, per què no deixar-te utilitzar, posar els teus recursos i coneixements al servei d’una causa perquè puguin ser utilitzats per actors externs”. Així, va destacar que Arrels “vol ser utilitzada pel conjunt de la ciutadania perquè, junts, aconseguim un objectiu comú: #ningúdormintalcarrer”.