Arrels ha comptat aquesta nit 892 persones dormint als carrers de Barcelona

892 persones han dormit aquesta nit als carrers de Barcelona, segons ha pogut comprovar Arrels Fundació mitjançant un recompte nocturn realitzat entre les 00:00h i les 02:00h d’aquesta matinada. La iniciativa s’ha portat a terme gràcies a la mobilització de 700 persones voluntàries, entre elles una trentena de persones ateses a Arrels, que han viscut o que actualment hi viuen al carrer.

L’objectiu d’aquest recompte és doble: d’una banda, obtenir informació actualitzada sobre les persones que dormen al ras a Barcelona; i d’una altra, sensibilitzar la ciutadania sobre aquesta realitat. “La xifra de 892 persones representa el número mínim de persones que dormen cada nit als carrers de Barcelona, ja que hi ha molts llocs de la ciutat on sabem que pernocten persones i no hem pogut accedir”, afirma el director d’Arrels, Ferran Busquets.

El recompte ha cobert tots els districtes de Barcelona. No s’ha pogut accedir a parcs de la ciutat que tanquen durant la nit, com el parc de la Ciutadella, i a zones més amagades i allunyades com Montjuïc i Collserola, on també pernocten persones al ras. Ciutat Vella, Eixample i Sants-Montjuïc van ser ahir a la nit els districtes amb major concentració de persones dormint a la intempèrie detectades pel recompte. En concret, als districtes es va detectar…

• Eixample: 242 persones
  • Ciutat Vella: 217 persones
  • Sants-Montjuïc: 164 persones
  • Sant Martí: 72 persones
  • Gràcia: 53 persones
  • Les Corts: 43 persones
  • Sarria-Sant Gervasi: 36 persones
  • Nou Barris: 24 persones
  • Sant Andreu: 22 persones
  • Horta Guinardó: 19 persones

Metodologia del recompte

Un recompte és una fotografia del nombre de persones que dormen al carrer en un municipi delimitat i concret en una nit determinada. Es tracta d’un mètode efectiu que, si es realitza de manera anual, permet mesurar la problemàtica i analitzar l’evolució al llarg del temps. A llocs com Madrid i el País Basc es realitzen recomptes de manera anual; a Anglaterra s’organitzen recomptes a nivell de tot el país, i al Canadà està previst fer un recompte a nivell estatal durant el 2016.

“El número de persones que dormen al carrer és un indicador de la qualitat de la societat en la qual vivim i l’única pobresa que es pot quantificar amb un mínim marge d’error. Quantificar la realitat del sensellarisme a Barcelona i conèixer la seva evolució és imprescindible per plantejar solucions”, explica el director d’Arrels, Ferran Busquets.

El recompte organitzat per Arrels ha comptat amb el suport de 700 persones voluntàries que s’han organitzat en petits grups per cobrir 130 zones de Barcelona. Els equips han pentinat els carrers de la ciutat sense adreçar-se directament a les persones que han trobat dormint al ras i fent una feina d’observació. Les rutes s’han organitzat entre les 00:00h i les 02:00h, moment en què la majoria de les persones que dormen al carrer ja s’han ubicat als llocs on dormiran.

Altres recomptes anteriors a Barcelona

A Barcelona s’han realitzat dos recomptes nocturns a nivell de ciutat, als anys 2008 i 2011, de la mà de la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar (XAPLLS), de la qual Arrels forma part juntament amb una trentena d’entitats i l’Ajuntament de Barcelona.

Al 2011 es van comptabilitzar 838 persones dormint al carrer i 1.258 més pernoctant als equipaments públics i privats que a Barcelona s’adrecen a persones sense llar.

L’any 2013, la XAPSLL va presentar noves xifres que no es basaven en recomptes nocturns sinó en dades aportades pels equips de l’Ajuntament, i que parlaven de 870 persones dormint al carrer i 1.451 als centres públics i privats. A aquestes xifres se sumen les 600 persones que es calcula que a la ciutat viuen en assentaments irregulars.