Badalona, Barcelona, Girona i Sant Adrià de Besòs organitzen per al proper 18 de maig recomptes nocturns per saber quantes persones dormen als seus carrers. Els resultats se sumaran als de Lleida, on el passat 19 d’abril també es va realitzar aquesta acció. El Parlament català va aprovar el 2015 una moció que insta el Govern de la Generalitat a realitzar recomptes a tot el territori i de manera bianual.

La nit del 18 al 19 de maig, centenars de volunta­ris sortiran pels carrers de Badalona, Barcelona, Girona i Sant Adrià de Besòs per comptar quantes persones dormen al ras a tots quatre municipis. Els recomptes estan organitzats pels seus respectius ajuntaments i entitats socials.

Un recompte és una eina quantitativa que permet fer una fotografia del nombre de persones que dormen al carrer en un municipi determinat en una nit determinada. El resultat és una xifra de mínims perquè segurament hi haurà gent més amagada difícil de trobar però serveix per dimensionar la problemàtica i impulsar polítiques i recursos.

En el cas de Badalona, Girona i Sant Adrià, aquest és el primer cop que es realitza un recompte d’aquestes característiques. A Barcelona serà el quart recompte i se sumarà als que es van fer els anys 2008, 2011 i 2015; l’any passat es van comptabilitzar 892 persones als carrers de Barcelona.

D’altra banda, a Lleida –que l’any 2008 ja havia fet un recompte- es va tornar fer el passat 19 d’abril; en total es van comptar 71 persones al carrer i 124 persones allotjades a centres d’acollida. En aquest sentit, Arrels Funda­ció col·labora en tots els processos amb diferents intensitats.

No se sap quantes persones dormen al carrer a Catalunya

A Catalunya no hi ha xifres exactes sobre el nombre de persones que dormen al ca­rrer. Les últimes dades les va publicar l’abril passat l’Agència Catalana de l’Habitatge, basant-se en informació aportada per 773 municipis catalans i sobre casos atesos per serveis socials.

Segons aquest informe, a Catalunya hi ha 48.454 casos de mal allotjament, entre per­sones que dormen al carrer o centres d’acollida, persones que no poden pagar el llo­guer, i que viuen a barraques o amuntegades, entre d’altres. De tots els casos, 5.433 corresponen a persones que viuen al carrer o refugis de baixa exigència; la majoria es concentren en 64 municipis.

L’Agència Catalana de l’Habitatge explica que vuit municipis catalans afirmen haver realitzat un recompte en els darrers cinc anys. Es tracta de Barcelona, Mataró, Reus, Sant Boi de Llobregat, Figueres, Sant Feliu de Llobregat, Lloret de Mar i Sant Joan de Vilatorrada.

El Parlament va aprovar per unanimitat l’any passat una moció que insta el Govern de la Generalitat a realitzar recomptes per saber quantes persones dormen al carrer a Ca­talunya. La moció convida a realitzar els recomptes cada dos anys per tenir informació actualitzada i l’evolució de la problemàtica, i a fer-ho de manera coordinada amb les entitats socials.

Per a més informació:

• Badalona. Fundació Acollida i Esperança: 93 465 82 86 / comunicacio@acollida.org.
  • Barcelona. Arrels Fundació: 93 441 29 90 / comunicacio@arrelsfundacio.org.
    Girona. Concorci La Sopa: 972 204 250 / centreacolliment@ajgirona.cat.
  • Lleida. Àrea d’Inclusió Social (Oficina Maranyosa): 973 700 617 / alberg@paeria.cat. També a l’Oficina del Pla Local d’Inclusió: 973 700 359 / plalocalinclusio@paeria.cat.
  • Sant Adrià de Besòs. Ajuntament de Sant Adrià: 93 381 20 04 (extensions 7029 i
    7039).