Reivindiquem els drets de les persones sense llar des de les nostres entitats i administracions? Tenim en compte en el dia a dia tots els drets de les persones? Necessitem comptar amb comitès d’ètica? Són algunes de les reflexions que hem compartit a la jornada Drets i ètica en la intervenció social.

Les persones sense llar veuen vulnerats de manera habitual molts dels seus drets: l’accés a un habitatge estable i a tenir ingressos suficients, el dret a la intimitat, a l’accés a la salut… Des de les entitats i els serveis socials ho sabem però, en el dia a dia, no sempre ho tenim present i hi ha situacions límits i complexes que poden portar a actuar vulnerant drets.

Aquest ha estat el punt de partida de la jornada Drets i ètica en la intervenció social, en la qual ens hem trobat professionals i voluntaris d’entitats socials i de l’administració. L’objectiu no era resoldre tots els dilemes ètics que es plantegen sinó posar-los sobre la taula i buscar fórmules per treballar-los.

“Les persones més vulnerables són les que generen menys queixes sobre la seva situació i cal un esforç de tots perquè això es pugui visibilitzar”, afirma el síndic de Greugres de Catalunya, Rafael Ribó.

Segons Ribó, hi ha molts drets recollits que a la pràctica no es compleixen quan en realitat “haurien d’estar més enllà de la llei”. En aquest context, l’ètica hauria de ser una eina important per als polítics. “Si hi ha una emergència d’habitatge, per exemple, no potser que t’acabin oferint una pensió perquè hi ha llista d’espera” per poder entrar a viure en pis.

La defensa dels drets de les persones sense llar també s’ha de dur a terme en el dia a dia de les entitats i els serveis socials. Cal que la intervenció social tingui en compte la voluntat de la persona afectada i ampliar la mirada: l’objectiu no hauria de ser només solucionar la situació de sense llar sinó pensar “com ho fem per avançar en la inclusió social”, afegeix el síndic de Greuges.

La importància dels comitès d’ètica

La complexitat per decidir en moltes ocasions és tan elevada que, com explica la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román, “no és suficient amb la bona voluntat i calen coneixements i un comitè d’ètica”.

Com a entitat social, el primer pas seria tenir un espai on tractar els dilemes ètics, formar-se i marcar objectius en qüestions com el protocol de benvinguda de la persona atesa, quines dades es recolliran i com, de quina manera es faran les entrevistes amb la persona, etc.

“El més important és canviar la mirada, creure que cada persona té capacitats”, i després promoure “una conversa terapèutica mitjançant la qual la persona pugui fer la seva narració i la seva identitat”, comenta Begoña Román, que adverteix que una solució ètica no serveix per a tots els casos.

Dilemes ètics en l’atenció a persones sense llar

A la jornada Drets i ètica en la intervenció social hem comptat amb les intervencions del síndic de Greuges de Catalunya i de la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya i també hi ha hagut cabuda per al debat entre les persones participants sobre dilemes ètics que se solen presentar en l’atenció social. Us compartim alguns:

• Estem treballant respectant i a partir de la voluntat de la persona?
  • Què passa si una família sense recursos ocupa un pis que la nostra entitat tenia destinat a una persona que dorm al carrer? Es pot fer fora la família?
  • En cas de problemes econòmics en una entitat o en un servei, es prioritza l’atenció a les persones o els llocs de treball?
  • És ètic que els serveis s’ofereixin a la persona de manera temporal?

L’objectiu no ha estat buscar respostes sinó posar sobre la taula els dilemes i buscar punts de vista i abordatges diferents. Com explica Begoña Román, “cal que en l’acció social pensem més a poc a poc” i fer-nos preguntes: Quina és la millor intervenció que podem fer? Quin nivell de risc estem disposats a assumir?

Podeu veure aquí les intervencions del síndic de Greuges i de la Begoña Román. També podeu accedir aquí al treball en grups de la tarda.

Si voleu veure fotos de la jornada, les teniu aquí!

L'adreça electrònica no es publicarà.