Organitza un recompte

A Arrels hem elaborat una guia pràctica per animar a nous municipis a organitzar recomptes i ampliar, així, les dades del sensellarisme a Catalunya. Resumim els aspectes més importants a tenir en compte i algunes recomanacions.

Descarrega la guia

Qui organitza el recompte?

• Aliança entre agents públics i privats que treballen amb persones sense llar.
  • Ajuntaments, consells comarcals o qualsevol ens públic.
  • Entitat o entitats socials privades del territori.
  • Grup de ciutadans i ciutadanes preocupat pel sensellarisme al municipi.

Quan es fa el recompte?

La tria de la data i l’hora no és un tema menor; cal buscar una nit tranquil·la que reflecteixi l’activitat nocturna habitual del municipi.

• Una nit de dilluns a dijous, entre les 00h i les 05h.
  • Una data prèvia al cobrament de prestacions per assegurar-nos que les persones que habitualment dormen al carrer no hauran pagat una pensió per passar-hi la nit.

Quins recursos humans es necessiten?

• Equip organitzador
    S’encarrega de liderar el recompte des de l’inici i fins al final, d’informar el teixit associatiu, les institucions locals i la ciutadania i de cercar aliances.
  • Coordinadors/es de zona
    S’encarreguen de la coordinació d’una zona concreta del municipi i de liderar els equips voluntaris que la recorreran durant la nit del recompte.
  • Equips voluntaris
    Equips formats per 2 o 3 persones voluntàries a qui s’assigna una zona del municipi que es pugui recórrer minuciosament a peu en dues hores aproximadament. No cal tenir experiència en el treball amb persones sense llar, només cal ser major d’edat i tenir capacitat física per aguantar el recorregut a peu.

Com s’actua durant el recompte?

• Es compten totes les persones que estan dormint al carrer: al ras, en bancs, portals, entrades d’edificis o pàrquings, caixers o dins d’un cotxe. Fixa’t especialment en les zones més amagades o discretes.
  • Es compten també totes les persones que, per la seva actitud o posat, tinguem la certesa que estan a punt de posar-se a dormir al carrer.
  • No es desperten les persones ni se les interpel·la. Recordem que és un recompte quantitatiu, així que l’objectiu no és oferir serveis o possibilitats de sortida a les persones que es troben aquella nit.

Quins passos cal seguir?

1. Constituir l’equip organitzador i cercar aliances
  2. Dividir el territori en zones i crear els mapes cartogràfics
  3. Calcular els recursos humans que es necessiten
  4. Cercar els coordinadors/es de zona i formar-los
  5. Fer crida de voluntariat per participar al recompte
  6. Gestionar inscripcions i organitzar els equips voluntaris
  7. Realitzar una formació per donar últimes instruccions
  8. Sortir a comptar les persones que dormen al carrer
  9. Comunicar els resultats del recompte
  10. Avaluar l’acció i agrair la participació

A la guia pràctica t’ho expliquem pas a pas.

Algunes recomanacions

• Organitza recomptes de forma periòdica i podràs analitzar l’evolució de la problemàtica
    Si vols aconseguir una radiografia més completa del sensellarisme, pots comptar també quantes persones estan dormint en assentaments i en equipaments públics i privats la mateixa nit del recompte.
  • Busca col·laboració del personal que treballa als parcs urbans i d’agents policials i/o forestals
    per garantir l’accés i la seguretat en descampats i zones difícils.
  • Valora si pots assignar les persones voluntàries en zones properes als seus domicilis
    per facilitar la tornada a casa en cas que el municipi no compti amb transport públic nocturn.
  • Fes servir l’aplicació mòbil Arrels Localitzador
    Permet que els equips voluntaris notifiquin la presència de persones dormint al carrer durant el recompte i tenir un doble registre: en paper i digital.
  • Comparteix la informació obtinguda
    per potenciar una visió catalana del sensellarisme i animar altres municipis a organitzar recomptes.
  • Convida els mitjans de comunicació a cobrir el recompte
    És una oportunitat per fer visible la problemàtica i sensibilitzar sobre la situació de les persones que viuen al carrer.

Contacta

Contacta’ns i t’assessorarem per organitzar un recompte!

incidencia@arrelsfundacio.org