Fidelitat al programa Housing First

Arrels Fundació és una de les entitats amb més llarga trajectòria en atenció al sensellarisme a Barcelona i una de les principals impulsores del model Housing First a Catalunya. El programa va arrencar el 2015. Un any després, Arrels Fundació va avaluar la fidelitat al programa per primera vegada fent servir una eina d’autoavaluació (Stefancic, Tsemberis, Messeri, Drake i Goering, 2013) i entrevistes als principals agents participants. Nou professionals van participar a la primera fase i onze professionals van participar a la fase qualitativa.

Els resultats van mostrar una puntuació de fidelitat superior en l’apartat de Relació entre Habitatge i Serveis i una puntuació més baixa en l’apartat d’Oferta de Serveis. Es van detectar obstacles a la fidelitat en els apartats d’Oferta de Serveis, Estructura de l’Equip/Recursos Humans i Procés cap a l’Habitatge i Estructura. Aquestes dificultats semblen tenir relació amb el problema sistèmic d’accés a l’habitatge, al reduït parc d’habitatge i a les reticències culturals a aquest model.

Els factors facilitadors del model Housing First (HF) són la qualitat del sistema sanitari i els serveis de salut mental; la voluntat conjunta d’adaptar una filosofia HF orientada vers la persona atesa i la seva integració social i la llarga i estable dedicació de l’equip de treballadors i voluntaris d’Arrels Fundació. Aquesta valoració també ha posat de manifest els beneficis de les adaptacions locals de la fidelitat al programa. Els resultats proporcionen context i perspectiva per a poder comparar-se amb altres implementacions del model Housing First i demostrar l’eficiència, sostenibilitat i adequació del programa en la millora de la qualitat de vida dels adults amb trajectòries de sensellarisme i necessitats complexes.

Descarrega l’article.