La UB i Arrels apropen a la universitat el testimoni de persones sense llar

La Universitat de Barcelona (UB) i Arrels Fundació posen en marxa aquest octubre diverses activitats que aproparan a la comunitat universitària el testimoni de diferents persones que han viscut al carrer. La primera acció tindrà lloc el 17 d’octubre a les 11 h a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la UB, on Miquel Fuster, autor de la trilogia de còmics autobiogràfics Miguel, 15 años en la calle, explicarà en primera persona les seves vivències.

Miquel Fuster és un dibuixant que als 16 anys va entrar com a aprenent de l’editorial Bruguera i de seguida es va fer un nom en el món del còmic. A finals dels 80 la seva vida va fer un gir sobtat i va passar quinze anys vivint al carrer. Va aconseguir sortir-ne i des d’aleshores ha plasmat la seva experiència en tres novel·les il·lustrades.

La veu de les persones sense llar també arribarà a la UB el 19 i 20 de novembre de la mà de dues visites guiades pels carrers de Barcelona, en les quals persones sense llar compartiran experiències de la seva vida amb estudiants, professorat i personal d’administració i serveis. Així mateix, en una vintena de facultats es recollirà roba i sabates que beneficiaran a les prop de 600 persones sense llar que, cada l’any, fan ús de les dutxes i el rober d’Arrels.

Durant els propers mesos es realitzaran altres accions conjuntes a favor de les persones sense llar, com ara activitats formatives, i s’oferirà atenció bàsica odontològica i podològica a les persones ateses a Arrels a través de la fundació Josep Finestres.

Aquestes accions de sensibilització s’emmarquen en un acord de col·laboració signat entre la fundació Arrels i la Universitat de Barcelona, a través del Voluntariat UB i el Comissionat per a Desenvolupament Social i Envelliment, que té per objectiu afavorir la situació de les persones sense sostre i sensibilitzar les persones que conformen la comunitat universitària de la UB.

Segons el rector de la UB, Dr. Dídac Ramírez, “aquesta col·laboració amb la fundació Arrels respon a l’objectiu de la Universitat de Barcelona de fomentar el voluntariat dins una responsabilitat social corporativa compromesa amb l’entorn, i així retornar a la societat civil a través de la institució i de la comunitat universitària totes les aportacions que contribueixen a millorar la nostra ciutat, el nostre país”.

Més persones sense llar a Barcelona

La primera de les accions de la col·laboració entre la UB i Arrels tindrà lloc el 17 octubre, data en què es commemora el Dia Internacional per a l’Eradicació de la Pobresa. Segons dades de la xarxa europea Feantsa, 410.000 persones dormen al carrer a la Unió Europea i el nombre de persones sense llar ha augmentat a quinze països de la UE, entre ells l’Estat espanyol.

A Barcelona, el nombre de persones sense llar arriba gairebé a les 3.000, de les quals unes 900 dormen directament al carrer, 1.400 ho fan a recursos privats i públics de la ciutat i unes 600 viuen en assentaments. Entre els anys 2008 i 2013, la xifra de persones que dormen als carrers de Barcelona ha augmentat en un 54%, segons la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar de Barcelona.

“Volem que no hi hagi ningú dormint al carrer, però cada cop hi ha més gent. El primer pas per aconseguir-ho és que tots entenguem que viure al carrer és una situació injusta. La col·laboració amb la Universitat de Barcelona és una oportunitat per arribar a la gent jove, futurs professionals que hauran de decidir quina societat volen”, afirma el director d’Arrels Fundació, Ferran Busquets.

Més informació

Pots llegir l’informe Diagnosi 2013 per saber més de la situació actual de les persones sense llar a Barcelona