Informe sobre exclusió i desenvolupament social a Catalunya

L’Informe sobre exclusió i desenvolupament social corresponent a Catalunya, elaborat a mitjans de 2018 per la Fundació FOESSA, es va realitzar a partir de 13.000 visites presencials a domicili. Per mitjà de 35 indicadors, l’informe radiografia les situacions d’exclusió social que avui pateixen moltes persones i famílies que viuen a Catalunya. Compartim algunes dades:

• L’exclusió social a Catalunya ja afecta gairebé 1,5 milions de persones (gairebé un 20% de la població).
  • Tot i tenir feina, un 15,8% de les llars catalanes es troben en situació d’exclusió social. I, tot i la disminució de l’atur, estem per sobre dels nivells d’abans de la crisi (11,5% enfront de 6,7%).
  • L’exclusió residencial afecta 3 de cada 10 persones.
  • Les despeses d’habitatge i subministraments condemnen 944,000 persones a viure en pobresa severa.
  • Un 4% de la població catalana (al voltant de 300,000 persones) viu amb la inseguretat de no saber si la faran fora de casa (viure de lloguer, en procés de desnonament, en situació de violència familiar, etc.).
  • Prop del 4% de les persones que viuen en llars sense accés a una alimentació bàsica, i 780,000 persones (un 10% de la població) han deixat de comprar medicines i seguir tractaments per problemes econòmics.
  • Els col·lectius que més pateixen la pobresa són les dones (l’exclusió social de les llars sustentades per dones se situa en el 20,7%, quan la dels homes és de l’16,7%), les persones migrants (una casa sustentada per una persona migrant extracomunitària té tres vegades més possibilitats de caure en risc d’exclusió), les persones en atur (el 84,1% de les llars sustentades per persones que busquen feina es troben en exclusió social), les famílies afectades i les famílies monoparentals (són les més exposades al risc d’exclusió i s’ha situat en 38,4% i 25,7% respectivament enfront de la mitjana de l’17,5%) i els nens (el 22% dels menors es troba en situació d’exclusió social a Catalunya).

Descarrega el document en pdf (en castellà).