Durant el 2022, la inflació va disparar les despeses de manteniment i de subministraments dels nostres centres, pisos i allotjaments. Ha estat un any en què hem sentit angoixa perquè, per primera vegada en anys, hem viscut un any negatiu econòmicament parlant; prevèiem acabar-lo amb dèficit i el nostre acompanyament a les persones es podia veure afectat. La implicació de moltes persones diverses, però, ens ha permès transformar la situació. El 2022 el vam acabar atenent 3.066 persones sense llar, un 22% més que el 2021. Compartim les dades de la nostra memòria 2022.

• 3.066 persones ateses, un 22% més que durant el 2021 i una xifra similar a la d’abans de la pandèmia.
  • 1.379 persones ateses per primera vegada.
  • La majoria (87%) són homes i el 13% són dones.
  • Des de la creació d’Arrels el 1987 hem atès 18.500 persones.

• Hem visitat directament al carrer 963 persones que viuen al ras a Barcelona, un 8% més que l’any 2021.
  • En total, l’equip de carrer d’Arrels ha fet 10.200 visites a persones que viuen al ras a qualsevol dels districtes de Barcelona.
  • La nit del 15 de juny del 2022, vam sortir pels carrers de la ciutat i vam entrevistar 354 persones que dormien al ras; en total, vam detectar fins a 1.231 persones vivint al carrer a Barcelona. De mitjana, fa 4 anys i 4 mesos que estan en aquesta situació.
  • El 18% del pressupost l’hem destinat a visitar les persones directament al carrer i oferir serveis bàsics

• Hem garantit l’allotjament a 268 persones.
  • Un total de 30 persones sense llar han començat a viure en un pis durant el 2022.
  • Hem destinat el 53% del nostre pressupost a garantir l’allotjament i el suport social a les persones.

Per l’espai d’acollida d’Arrels, on les persones que viuen al carrer poden descansar i troben serveis útils, han passat fins a 2.399 persones.

• Un total de 587 persones han utilitzat el servei de dutxa.
  • Fins a 994 persones han fet servir el rober.
  • 488 persones han guardat la seva bossa al servei de consigna de manera estable (a la ciutat de Barcelona no hi ha cap servei públic de consigna on les persones que viuen al carrer pugui deixar les seves pertinences).
  • 1.176 persones han vingut al nostre centre obert demanant assessorament i orientació sobre els recursos que existeixen a Barcelona adreçats a persones sense llar. Dues de cada deu persones han necessitat que els expliquem tots els recursos als quals es poden adreçar a Barcelona i la resta ha vingut preguntant per necessitats concretes com dutxar-se (51%), accedir a serveis socials (28%), guardar les pertinences en l’espai de consigna (24%) i accedir a un allotjament (17%), entre d’altres.

• Hem acompanyat 378 persones a la xarxa d’atenció sanitària, d’atenció a la salut mental i a la xarxa d’atenció en addiccions.
  • Hem defensat els drets de les persones; l’equip jurídic d’Arrels ha ofert assessorament jurídic a 244 persones.
  • Hem recordat 80 persones sense llar que ens han deixat, juntament amb altres entitats i serveis de la ciutat. De mitjana, tenien 55 anys, és a dir, han viscut 27 anys menys que la resta de la població de Barcelona.

• La implicació de l’equip de voluntariat és importantíssima per fer possible tot el nostre acompanyament. El 2022 hem comptat amb la implicació de 337 persones voluntàries que han participat de manera continuada en serveis d’atenció a les persones però també en altres tasques administratives, de manteniment o sensibilització.
  • La continuïtat de l’atenció s’ha proporcionat amb la implicació de 84 treballadors i treballadores amb perfils molt diversos.
  • Moltes gràcies també a les 6.563 persones sòcies i donants i a les empreses, col·lectius i entitats perquè amb la seva implicació s’han sostingut els projectes d’Arrels.

El total d’ingressos de l’any 2022 ha estat de 5.620.094,30 euros.

• Finançament públic: 27%
  • Finançament privat: 73%

El 77% del pressupost s’ha invertit en atendre directament les persones sense llar, especialment en cobrir necessitats d’allotjament i suport social (53%), en serveis de primera acollida (18%) i el taller ocupacional (6%).

Consulta tota la informació econòmica.

• Noves fórmules d’allotjament. El 2022, hem posat en marxa les Llars Tere Villagrasa, un nou equipament al Poblenou per a persones que viuen al carrer. L’edifici acull deu llars individuals i un espai que estem rehabilitant per convertir-lo en Pis Zero.
  • Obrim el centre obert tot l’any. Pel nostre centre obert passen moltíssimes persones que viuen al carrer i busquen un lloc on resguardar-se durant el dia i on trobar serveis bàsics. Des de finals del 2022, l’obrim també caps de setmana i festius.
  • Una proposta de llei al Parlament. De la mà d’altres entitats socials i del món acadèmic, el 2022 hem portat al Parlament de Catalunya una proposta de llei per abordar el sensellarisme de carrer i comptar amb un marc d’actuació d’àmbit català.
  • 400 noms per recordar. L’any passat, vam voler fer visibles les més de 400 persones sense llar que han mort a Barcelona en els darrers set anys. Ho vam fer posant 400 plaques de record pels carrers de la ciutat, amb l’ajut de més de 300 estudiants.
  • Viure a casa teva amb ajuda. Hi ha persones que acompanyem que, amb suport en tasques quotidianes, poden viure en un pis amb altres persones. Per això, els hi oferim un suport més assistit i promovem l’autonomia. L’any 2022, vam estar al costat d’una trentena de persones.

Hi vols col·laborar?

Comptem amb tu per seguir avançant en el repte #ningúdormintalcarrer. Col·labora!

L'adreça electrònica no es publicarà.