Informació pràctica

Què fer si estàs a punt de quedar-te al carrer?

No esperis a l’últim moment, posa’t en marxa des del moment en què vegis que tens risc de quedar-te al carrer. El primer pas és contactar amb Serveis Socials del teu barri, allà on estàs empadronat. Així com tothom té dret a tenir un metge o un advocat de manera gratuïta, també tenim dret a tenir un treballador social.

• Si vius a Barcelona, busca aquí el teu centre de serveis socials:
    Els serveis socials de Barcelona
  • Si vius a Catalunya però fora de Barcelona ves al centre de serveis socials que et correspon. Per saber on està el teu centre de serveis socials pots trucar al 012. Els serveis socials de la teva ciutat t’han de poder atendre, la solució no és anar a Barcelona ja que et trobaràs desubicat i fora del teu context.
  • Si vius fora de Catalunya, a la resta de l’Estat, truca al telèfon 012 d’informació ciutadana.
  • Si vius a Barcelona i et fan fora de casa en pocs dies, truca al Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB).
    Adreça: c/ Llacuna, 25 | Tel. 900 70 30 30
  • Si tens una dificultat auditiva, pots demanar informació a la Generalitat de Catalunya a través de missatgeria instantània amb l’aplicació Telegram escrivint al número 681 012 012. Si ets de Barcelona pots adreçar-te a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la plaça Sant Miquel on disposen d’atenció amb llengua de signes.
  • Si el teu problema té a veure amb una situació de violència de gènere, truca al telèfon 016.
  • Si no estàs empadronat enlloc explica-ho als Serveis Socials del teu barri o municipi. En cas de ser estranger i no tenir documentació pots demanar assessorament al Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER).
  • Si no disposes de targeta sanitària dirigeix-te al SAIER o posa’t en contacte amb l’Associació Salut i Família.

Comprova que tinguis tota la documentació en regla

DNI o passaport, targeta sanitària i, si el tens, també el padró. La necessitaràs per demanar ajuts i cal que no estigui caducada. En cas de no estar empadronat enlloc, explica-ho a Serveis Socials del teu barri.

Fes un pack d’emergència amb les teves coses més necessàries i busca algú que te les pugui guardar.

Si vius amb la teva família i tens fills a càrrec, no dubtis en trucar a Serveis Socials perquè les famílies tenen prioritat i t’atendran amb celeritat. Si ets solter/a o vius en parella però sense infants al càrrec serà més costós trobar una solució.

Si tens problemes per pagar el lloguer o la hipoteca i estàs en un procés d’execució:

• Agència de l’Habitatge de Catalunya
    Existeix l’Ofideute, un servei de la Generalitat de Catalunya que assessora sobre el deute hipotecari i fa intermediació amb les entitats financeres i, a més a més, també existeix un servei d’ajuts per pagar el lloguer d’un habitatge.
  • La Plataforma d’Afectats per la Hipoteca
    Al seu web trobes documents útils per demanar la dació en pagament i assistència jurídica gratuïta en cas de risc de desnonament per impagament de l’hipoteca o del lloguer.
    Pàgina web | Seu de Barcelona
  • Servei de Mediació en l’Habitatge de Càritas
    Aquest servei ofereix mediació entre les famílies que no poden fer front al pagament del lloguer i els propietaris, o les entitats financeres en cas d’hipoteques. Funciona a les comarques del Barcelonès, Vallès Oriental i Occidental, Baix Llobregat, Garraf, Alt Penedès, part del Maresme i part de l’Anoia. Per informar-se es pot escriure al email smh@caritasbcn.org o visitar aquesta web.
  • Servei de Magatzem i Custòdia de bens per desnonament judicial
    Servei de l’Ajuntament de Barcelona que ofereix guardar els mobles, estris i parament de la llar a persones que han tingut un desnonament judicial o no judicial fins a un màxim de tres mesos. Més informació.

I Arrels, què fa?

Arrels atén persones que ja estan vivint al carrer. Som una entitat que disposa de 3 milions d’euros per atendre 1.800 persones a l’any i per poder fer front al previsible augment de persones que viuran al carrer necessitem recursos personals i econòmics. Si ens vols ajudar no dubtis en col·laborar.