Posa sostre a Barcelona

El 2010 se celebra l’Any Europeu de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió Social i, en els propers anys, la UE haurà de treballar dur per assolir la fi del sensellarisme proposada per al 2015. Arrels Fundació, que des de fa 22 anys treballa en l’atenció a persones sense sostre a la ciutat de Barcelona, posa en marxa una campanya per sensibilitzar la ciutadania sobre una problemàtica que afecta actualment prop de 30.000 al conjunt de l’Estat espanyol.

Per què aquesta campanya?

• Perquè a Barcelona, gairebé unes 2.000 persones viuen literalment al carrer o depenen directament dels recursos assistencials públics i privats de la ciutat per subsistir. Segons el recompte de persones sense sostre realitzat la nit del 12 de març del 2008, entre 1.812 i 1.836 persones estaven sense llar aquella nit, de les quals aproximadament el 50% la van passar en recursos assistencials, el 35% van pernoctar al carrer i el 14% ho van fer en assentaments col·lectius.
  • Perquè cap persona hauria de viure al carrer però la realitat és ben diferent tant a Barcelona com a la resta de Catalunya i l’Estat, on es parla de 8.043 i 19.000 persones sense llar respectivament, segons dades del Departament de Benestar Social de l’any 2001 i de l’Institut Nacional d’Estadística (2005). Les últimes dades aportades per Càritas al 2009 parlen de 30.000 persones sense llar a Espanya.
  • Perquè en els darrers anys ha augmentat el número de persones en situació de vulnerabilitat i que demanen ajuda. A Arrels, per exemple, el 2008 es van atendre 1.254 persones, un 27% més que l’any anterior; i durant el 2009, que encara no ha acabat, s’han atès 1.300 persones i s’han pagat més nits de pensió que l’any passat. Segons dades de Càritas, només durant el primer trimestre del 2009 es van atendre un 30% més de persones sense llar que durant l’any 2008, degut fonamentalment a l’augment de persones immigrants sense llar. “Els efectes de la crisi encara no estan arribant a les persones sense llar” però es preveu que “a finals d’aquest any i durant el 2010 sí augmenti notoriament la petició d’ajuda, diu Càritas.
  • Perquè reivindiquem que la lluita contra la pobresa sigui una prioritat econòmica i incorpori una visió social amb temes d’educació, salut, feina i habitatge.
  • Perquè al 2010 celebrem l’Any Europeu de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió Social i els Estats membres han d’acordar mesures econòmiques i socials eficaces per recolzar els 79 milions de persones que viuen en situació de pobresa.
  • Perquè l’Estat espanyol ostentarà la presidència europea durant el primer semestre de l’any Europeu de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió Social i té com a repte promoure la inclusió de les persones més fràgils, garantint recursos econòmics mínims i serveis socials de qualitat.
  • Perquè a la Unió Europea hi ha 18 milions de persones en situació d’exclusió residencial (2,5 milions de les quals dormen al carrer o a albergs d’emergència) però abans de l’any 2015 haurien de tenir una llar digne on viure perquè la UE hauria d’haver complert el seu compromís de posar fi al sensellarisme.