Sentir-se útil

• Sentir-se útil

Sentir-se útil implica diferents nivells i relacions amb la persona i la societat i està reconegut al dret internacional. Segons el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals (PIDESC) i la Carta Social Europea, una persona ha de poder sentir-se útil a través de la feina.

El posicionament d’Arrels

Cal que les persones sense llar siguin les protagonistes dels mecanismes i serveis engegats per atendre-les i, en aquest sentit, haurien de ser informades, consultades i haurien de poder decidir. D’altra banda, tothom hauria de poder viure dels ingressos generats per una feina remunerada, protegida o no; en cas de no poder treballar per motius de salut o edat, les persones haurien de poder rebre una renda bàsica de suficiència que les permeti viure amb dignitat.

El context...

• Quan una persona deixa el carrer necessita ocupar el seu temps i donar-li sentit.
  • A vegades, reincorporar-se a la vida laboral és difícil perquè viure al carrer afecta la salut.
  • Moltes persones que han viscut al carrer mai podran ser independents econòmicament però sí poden fer coses útils.

I Arrels, què fa perquè les persones sense llar es sentin útils?

Fustes amb una segona vida

Amb una senzilla peça metàl·lica, fustes que es recullen al carrer i ganes de transformar i crear, vàries persones sense llar construeixen des del 2010 tamborets, làmpades i altre tipus de mobiliari. El projecte ha rebut premis; fins ara, però, el reconeixement més important ha estat la col·laboració amb l’empresa Camper per decorar una de les seves botigues amb els mobles creats.

El taller La Troballa

Fabricar un collaret, unes arracades, un marc de fotos o unes titelles té per a Arrels un valor triple: recuperar habilitats personals i socials, crear objectes que són útils per als altres i guanyar diners que permeten finançar activitats per fer amb el mateix grup del taller.

Vull donar un cop de mà

Cada vegada més persones que han viscut al carrer s’ofereixen per donar un cop de mà. Hi ha qui fa de conserge, altres col·laboren pintant i fent petites reparacions als pisos d’Arrels; algunes persones ajuden a endreçar el rober, i altres col·laboren en les tasques diàries de la llar d’Arrels o ajudant a companys del pis on viuen que tenen problemes de mobilitat.

He viscut al carrer i ho vull explicar

Cadascuna de les 3.000 persones sense llar de Barcelona té la seva història. Explicar-la als altres significa sensibilitzar de primera mà i un esforç gran per a les persones que han viscut al carrer. A Arrels un grup de persones comparteixen el seu testimoni amb les escoles que ens visiten i a través de xarxes socials com twitter.

Gols que fan equip

A Arrels hi ha un equip de futbol que s’entrena i juga amb equips d’altres entitats de la ciutat. No importen els gols sinó les amistats que es creen i la responsabilitat i el compromís que els participants agafen a través d’aquesta activitat.

Organitzar activitats (i no només participar!)

Un grup de teatre, tallers de músico-teràpia, anar a la piscina, un taller de premsa, sortides culturals i a la natura... El lleure és una eina importantíssima per millorar l’autoestima i recuperar habilitats socials. A Arrels, les persones vinculades poden participar a diferents activitats durant tot l’any. I encara més: organitzar-les i planificar-les elles mateixes juntament amb voluntaris i treballadors de l’entitat.

Sentir-se útil amb una feina

Gran part de les persones que acompanya Arrels no es podran incorporar en el món laboral per motius de salut o edat però en alguns casos aquesta possibilitat sí existeix. Arrels treballa la inclusió laboral a través de Mambré, fundació impulsada amb altres tres entitats socials per promoure alternatives laborals i d’habitatge.

Fòrum per millorar Arrels

Així com l’equip contractat i voluntari d’Arrels aporta a l’entitat, les persones sense llar ateses també ho fan. Des de la seva experiència vivint al carrer i fent ús dels serveis que ofereix Arrels, la persona sense llar dóna la seva opinió i idees per millorar l’atenció.