Des de l’any 2001 el taller d’Arrels ha ajudat a sentir-se útil a més de 300 persones que han viscut al carrer. Actualment continua la seva activitat diària amb més força que mai i té com a objectiu seguir creixent per poder donar suport a més gent.

Són les 11 del matí i les 10 persones que, com cada dia, donen vida al taller La Troballa ja treballen des de fa estona. És un espai més aviat petit, càlid i familiar, carregat d’eines i materials per tot arreu: pintures, cartrons, martells, fustes, llanes, llibretes, cartolines… tot distribuït en calaixos, prestatges i damunt les taules, que no tenen ni un forat buit.

Com el nom del taller indica es tracta d’un punt de trobada d’aquelles persones que ja no habiten al carrer sinó que viuen en pisos o pensions. Moltes d’elles, a conseqüència d’anys de vida al ras, pateixen problemes psíquics o físics i les activitats artesanals que realitzen estan adaptades a les seves capacitats.

Ninots, fusteria, bijuteria, mitja, ganxet, enquadernació, joguines, objectes decoratius… qualsevol manualitat té el seu lloc a la Troballa. “El taller m’ha ajudat a no recaure, a sentir-me útil, a tenir una rutina. És la meva feina, aquí tinc gent que m’espera cada dia”, comenta la Gemma, que fa dos anys que va deixar l’alcohol després de 36 anys d’estar-hi enganxada i fa un any que acudeix diàriament al Taller. “No venim a passar l’estona, fem tot el que som capaços, el que podem i sinó ho fem bé se’ns corregeix amb amor i respecte”, reitera.

14 anys, 301 persones

La Gemma és una de les 301 persones que han passat pel taller des de la seva fundació l’any 2001. Als seus inicis s’impulsaven principalment les activitats relacionades amb la cuina ja que s’associava fàcilment a la família, a la mare, a costums de casa, de la llar…però a poc a poc es van anar diversificant en altres manualitats.

Al febrer del 2009 el taller es va traslladar del Centre Obert al carrer Puig i Xoriguer, en un espai més ampli, davant de la Llar Pere Barnés. Ara bé, tot i el canvi de lloc l’objectiu continua sent el mateix, tal com afirma la Rocío Alonso, coordinadora del taller, “el més important és que les persones se sentin útils, al mateix temps que desenvolupen habilitats socials i personals”.

Què s’hi fa al taller?

Actualment als matins s’hi desenvolupa un taller ocupacional on cada una de les persones es dedica a realitzar una manualitat concreta. Cada producte que realitzen és únic i fet a mà, amb els seus petits defectes i la seva autenticitat, com cada una de les persones que els elaboren. “El fet de deixar un producte a mitges que han de continuar el dia següent i de saber que els esperen cada matí els obliga a tenir una rutina, al mateix temps que senten que poden comptar amb algú”, comenta la Rocío. A més a més, els usuaris obtenen un reconeixement per la tasca que desenvolupen, se senten escoltats, satisfets i orgullosos del resultat de la seva feina. En Valerio, que ha viscut durant 8 anys al carrer, assenyala que al Taller “no parem mai de fer coses, no estem mai quiets, aquí com a mínim ens sentim útils”.

Per altra banda, dues tardes a la setmana s’hi realitza el taller prelaboral on l’objectiu és treballar competències laborals bàsiques com la puntualitat, la forma de vestir i la convivència, entre d’altres.

Un taller, una família

Així doncs la Troballa és un espai de desconnexió, de compartir, d’explicar i recordar històries, de riure, de no pensar en res i d’oblidar-se per unes hores de la situació en què es troben. En Lluís, voluntari des de fa 3 anys, reitera que el Taller “ajuda les persones a aprendre a conviure, a sentir-se una més, a estar actives i a compartir situacions i vivències”. Tot això és molt positiu i eficaç a l’hora de combatre el principal mal de moltes d’elles, la soledat.

Ara com ara la Troballa rep algunes comandes com per exemple l’elaboració de detalls per un casament o de regals d’empresa per Nadal. Tots els diners que s’obtenen van destinats a coses comunes com el cinema, dinars, sortides… El més important de tot és crear un espai de comunitat i de família, un sentiment d’equip basat en la confiança i el respecte.

De cara el futur, el taller pretén establir-se en un local més ampli per acollir més gent, per desenvolupar les activitats de forma més còmode i per seguir creixent i donant suport com fins ara.