El cens de persones que dormen al carrer de les nits del 30 i 31 de maig i 1 de juny, organitzat per Arrels, és el primer cop que es realitza a Barcelona. Més de 300 voluntaris sortiran al carrer per enquestar les persones sense llar i tenir informació sobre la seva situació i les seves necessitats. Dilluns 25 de maig van començar les formacions d’aquest equip de voluntariat. Us expliquem alguns dels dubtes més freqüents!

Què és un cens?

Un cens de persones que pernocten al carrer és una eina que recull informació qualitativa sobre quina és la situació d’aquestes persones. L’obtenció de la informació es realitza a través d’una enquesta basada en una metodologia anomenada Registry Week importada per primer cop dels Estats Units i que ha estat adaptada a nivell europeu per a totes les ciutats que participen en la campanya europea per acabar amb el sensellarisme. L’eina mesura l’índex de vulnerabilitat de la persona que viu i dorm al carrer.

Per què cal fer un cens?

En el dia a dia de l’atenció a les persones, intuim que el perfel de les persones que dormen al carrer ha variat. En aquest sentit, un cens permet conèixer qui són aquestes persones, què els hi passa i quines necessitats tenen. És imprescindible tenir dades concretes i fiables per adaptar les intervencions i les polítiques socials destinades a treballar amb persones sense llar.

Com es fa un cens?

Un cens es realitza de matinada quan les persones que viuen al carrer ja estan dormint. En el cas de Barcelona, més de 300 voluntaris dividits per parelles s’encarregaran de pentinar els districtes de l’Eixample i Ciutat Vella per enquestar les persones que hi dormen. Un dels dos voluntaris tindrà algun tipus d’experiència en el treball amb persones sense llar, ja sigui des de l’àmbit professional o voluntari, i la resta són ciutadans i ciutadanes interessats en participar.
Per fer el cens s’utilitzaran també els mapes de localització resultants del recompte de persones sense llar realitzat recentment fa uns dies a la ciutat.

En què consisteix l’enquesta?

La metodologia de l’enquesta és la mateixa en les tres ciutats europees on s’estan realitzant censos pilot per després poder comparar els resultats i treballar de forma conjunta. Destaquen set apartats i temàtiques importants:

• Informació bàsica de la persona que està dormint al carrer
  • Trajectòria de sensellarisme: informació relativa a la seva experiència de viure al carrer.
  • Riscos: dades sobre situacions de risc derivades del seu dia a dia al carrer.
  • Relacions socials i activitats de la vida diària
  • Benestar: informació sobre el seu estat de salut i l’accés als serveis sanitaris.
  • Informació demogràfica referent al seu origen.
  • Informació rellevant pel context local en relació a l’atenció social i l’ús dels serveis de la ciutat.

S’avisa a les persones que dormen al carrer?

Durant el mes previ al cens, l’equip de carrer d’Arrels ha avisat les persones que viuen al carrer i que visiten habitualment sobre la iniciativa del cens i la possibilitat que les nits dels dies 30, 31 i 1 les despertem per parlar amb elles i tenir més informació sobre la seva situació.

Cal preparació prèvia?

Per participar en el cens, cal una formació prèvia. Dilluns 24 de maig ja van començar les jornades de formació per a tots els voluntaris que s’han apuntat per col·laborar. S’explica què és un cens, per què serveix, com es realitza, es donen consells i tècniques per realitzar les enquestes, per despertar les persones i ser el més curosos possible i es resolen dubtes que puguin sorgir.

D’on neix la idea de fer un cens?

La idea del cens neix de la campanya americana 100.000 houses, impulsada per l’ONG Community Solutions de Nova York. L’organització britànica Building Social Housing Foundation (BSHF), amb el suport de la plataforma europea FEANTSA, promou la campanya nivell europeu amb l’objectiu final d’acabar amb el sensellarisme de carrer.