El vespre del 26 de novembre recorrerem els carrers de Barcelona per enquestar les persones que dormen al ras. Volem saber quantes persones viuen al carrer i conèixer millor la seva situació. Els preguntarem com estan vivint la pandèmia de la covid-19, què necessiten, sobre la seva trajectòria vital i si estan rebent atenció social, entre d’altres. Necessitem persones voluntàries que visquin a Barcelona i el vespre del 26 de novembre hi participin des del seu propi barri, us hi apunteu?

Com hi podeu participar?

Durant l’enquesta al carrer la col·laboració del voluntariat és essencial. Per arribar a tots els carrers de la ciutat necessitem centenars de persones voluntàries que recorrin el seu propi barri en equips d’entre dues i tres persones. No cal tenir experiència prèvia, només:

• Ser major de 18 anys.
  • Formar un equip de dues o tres persones* que us veieu habitualment i visqueu a prop (al mateix barri de Barcelona o molt propers).
  • Tenir disponibilitat el vespre-nit del 26 de novembre, a partir de les 20h i durant 2 o 3 hores. Tenir capacitat física per fer un recorregut a peu d’aquesta durada.
  • Respectar les mesures de protecció davant la covid-19.
  • Inscriure-us a través d’aquest formulari!

* Si no tinc un equip, hi puc participar? Sí, pots inscriure’t a l’enquesta individualment i intentarem incorporar-te en algun equip. En aquests moments encara no et podem garantir la participació, dependrà de l’evolució de la situació sanitària.

Què farem durant l’enquesta al carrer?

A partir de les vuit del vespre recorrerem els carrers de Barcelona per enquestar les persones que viuen al carrer. Seguirem un qüestionari per conèixer com estan vivint la pandèmia de la covid-19, què necessiten i altres qüestions com si estan rebent atenció social, la seva trajectòria vital i de sensellarisme o la seva situació administrativa i jurídica, entre d’altres. A més d’entrevistar aquelles persones que ho vulguin, també comptarem totes les persones que veiem per tal d’actualitzar les dades del recompte del passat mes de maig, on vam comptabilitzar 1.239 persones dormint al ras. Quan haguem acabat, tornarem a casa.

Hi haurà formació prèvia?

Sí, us enviarem material formatiu per correu electrònic i per participar-hi caldrà haver-se’l mirat. Estareu en contacte amb el coordinador o coordinadora del vostre barri per tal de resoldre tots les dubtes que tingueu. A diferència d’accions anteriors i tenint en compte el context sanitari, no realitzarem cap trobada o formació presencial amb tot el voluntariat.

Què cal portar?

Caldrà que porteu:

• Roba i calçat còmode. Si teniu la samarreta #ningúdormintalcarrer, porteu-la!
  • Llanterna (o mòbil amb llanterna) per si us trobeu alguna zona fosca.
  • Dispositius mòbils amb connexió a internet i la bateria carregada per tal de registrar les respostes a l’enquesta i la ubicació de les persones que veieu al ras. Us recomanem dur instal·lada l’app Arrels Localitzador.
  • Motxilla petita amb alguna ampolla d’aigua i paper i bolígraf per si voleu prendre notes en paper.

Serà una acció adaptada a la situació de la covid-19?

Sí, es tracta d’una acció que té en compte les mesures de la covid-19 i que s’adaptarà a la situació del moment. Totes les persones inscrites rebreu informació sobre com actuar durant l’enquesta i quines mesures haureu de complir.

I després d’aquesta enquesta, què?

La informació que obtinguem durant l’enquesta és bàsica perquè parteix de les pròpies persones que viuen al carrer a Barcelona i ens permet conèixer com estan vivint la pandèmia de la covid-19 i aprofundir sobre la problemàtica del sensellarisme a la ciutat. Tenir un coneixement més profund i actualitzat és imprescindible per fer propostes per millorar els recursos i les polítiques que ja existeixen a Barcelona. A nivell intern, a Arrels també ens permet millorar l’atenció a les persones que acompanyem i adaptar-nos a les necessitats i situació actual.

Ja heu realitzat altres enquestes?

Entre els anys 2016 i 2019 Arrels hem organitzat censos per tenir un coneixement complet de la situació de les persones que viuen al carrer a Barcelona. Durant aquests quatre anys més de 1.400 persones han respost les preguntes dels voluntaris i voluntàries d’Arrels. Navegueu per les dades o llegiu l’informe Viure al carrer a Barcelona. Radiografia d’una ciutat sense llar per conèixer el resultat dels censos.

I als altres municipis?

En global, sabem molt poques coses de les persones que viuen al carrer als pobles i ciutats de Catalunya. Quantes persones són? Qui són? En quina situació es troben? Hi ha eines que ens permetrien respondre aquestes preguntes. Hem creat una pàgina web, a disposició de les administracions, entitats i ciutadania, per promoure recomptes i censos de persones que viuen al ras als diferents municipis. Contacteu-nos i us assessorarem sobre com fer-ho: incidencia@arrelsfundacio.org.

Tenim més preguntes!

Escriviu-nos a cens@arrelsfundacio.org i respondrem els vostres dubtes!

10 thoughts on “El 26 de novembre apunta’t a enquestar les persones que viuen al carrer a Barcelona

1. Visc a Esplugues de Llobregat. Puc participar a més no tinc equip. Vaig fer fa 5 anys voluntariat a Arrels en comunicació a Riereta.

1. Hola Eugeni, com estàs? Gràcies per l’interès! Per assegurar-nos que complim mesures de prevenció i toc de queda, és imprescindible viure a la ciutat de Barcelona per poder recórrer el propi barrri amb persones amb qui ja normalment et relaciones i formen part del teu cercle habitual. Una abraçada

2. Benvolguts/des,

Res m’ompliria més que formar part activa de la Fundació com a voluntària, però visc a un centenar de kilòmetres de Barcelona i això m’impossibilita l’oportunitat de viure en persona la tasca que feu i que tant us honora.
    És aquest un dels motius que em va moure a ser donant, poder aportar ni que siguin uns quants euros, sumant-me a tantes altres persones que cada mes fan la seva aportació em va semblar la única manera de poder fer alguna vosa des de la impotència per aquesta lacra social que és la invisibilitat de persones que s’han vist abocades a viure al carrer.

Tant de bo pogués col.laborar activament, de viure a Barcelona amb tota seguretat hi dedicaria el temps que pogués. El meu cor però, està amb cada una de les persones, siguin on siguin, que per circumstàncies tristes viuen abandonats de tothom. I també amb vosaltres, perquè em recordeu que encara hi ha esperança per l’ésser huma, enmig d’una societat cada vegada més egoïsta i un món més convuls.

Us desitjo molta sort en aquesta campanya, em sento orgullosa de tot el que esteu aconseguint, teniu tota la meva admiració. Potser un dia deixarem de veure persones dormint al carrer, serà un gran dia. Gràcies a vosaltres.

Rebeu una forta abraçada,

Dolors

3. Bona nit,

Em dic Ángela i al 2019 vaig participar com a voluntària al sopar de nit vella.

M’agradaria enormement participar en aquest voluntariat. Jo aniriia amb 1-2 amigues del meu cercle habitual però, vivim en diferents barris: el clot i les Corts. Seria possible apuntar-nos?

Moltes gràcies

Ángela